۵ نکته‌ای که باید پس از شکست در استارتاپ مد نظر قرار دهید

معمولا میزان شکست در استارتاپ‌ها مخصوصا برای کارآفرینانی که در این عرصه مبتدی هستند، نسبتا بالاست. تقریبا ۵۰ درصد از تمام کسب و کارهای کوچک طی چهار سال اول دچار ورشکستگی می‌شوند و بسیاری از این استارتاپ‌های شکست خورده توسط افرادی راه اندازی شده‌اند که تجربه کارآفرینی، کسب و کار یا مدیریت اندکی دارند.

حتی اگر شما یک فرد مبتکر باشید که با یک ایده فوق العاده، کسب و کارتان را شروع کرده‌اید، یک تیم متخصص داشته باشید تا این ایده را به مرحله عمل برسانند و برای تمام موارد احتمالی برنامه ریزی کرده باشید و تمهیدات لازم را فراهم نموده باشید، عوامل خارجی ای فراتر از کنترل شما وجود دارد و نداشتن تجربه می‌تواند باعث شکست در استارتاپ شود.

به احتمال زیاد شکست برای اکثریت قریب به اتفاق صاحبان کسب و کار رخ می‌دهد. بنابراین سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که هنگام شکست در استارتاپ  خود چه باید بکنید و چه رفتاری را باید از خود بروز دهید؟

اگر اولین کسب و کار شما به ثمر نرسد و دچار شکست شود، باید مراحل زیر را برای ریکاوری خود و جذب انرژی دوباره جهت ادامه راه، طی نمایید.

بعد از ورشکستگی استارت اپ

  1. تجزیه و تحلیل شکست. پس از تحقیقات بسیاری که در زمینه شکست بر روی بیش از ۲۰۰ استارتاپ انجام شده، در نهایت شایع‌ترین علل شکست در استارتاپ به یک لیست نسبتا کوتاه محدود گردید. بنابراین احتمالا، علل ریشه‌های شکست کسب و کار شما قابل شناسایی و متداول هستند و لذا شاید بتوانید با اندکی تلاش بر آنها غلبه نمایید. بنابراین بهتر است اندکی وقت بگذارید و به مرور آنچه که بر کسب و کارتان گذشت بپردازید، تا ببینید که، آیا می‌توانید علل اصلی شکست را تشخیص دهید، و ببینید که کدام یک از تصمیمات شما به شکست منجر گردیده‌اند. اگر علل شکست در استارتاپ خود را درک کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که در کسب و کار بعدیتان موفق شوید.
  2. امور مالی خود را مرتب نمایید. گام بعدی این است که باید مطمئن شوید درامدهای شخصیتان را مرتب کرده‌اید. شما دیگر نمی‌توانید به کسب و کار خود به عنوان منبع اصلی درآمد تکیه کنید، و اگر مقدار قابل توجهی پس انداز شخصی مرتبط با کسب و کارتان داشته باشید، ممکن است آن‌ها را نیز پس از شکست در استارتاپ از دست بدهید. حتی اگر مجبور به اعلام ورشکستگی شدید، باز هم نگران نباشید – هنوز این امکان وجود دارد که بتوانید در آینده یک کسب و کار پر رونق را راه اندازی کنید،اما برای این منظور، شما به صرف وقت برای تجزیه و تحلیل هزینه‌ها و پیدا کردن یک منبع جدید درآمدی نیاز دارید.
  3. کار با کارآفرینان دیگر. به گروه‌های کارآفرینان دیگر ملحق شوید، این کار به شما کمک می‌کند تا از رویدادهای جدید به سرعت مطلع شوید، با کارآفرینان بیشتری در رسانه های اجتماعی در ارتباط باشید یا حتی می‌توانید خود را به صاحبان کسب و کار معرفی کنید. تجارب خود را به اشتراک بگذارید و از آنها نیز سوال کنید؛ با این کار، شما با دیدگاه‌های جدیدی آشنا می‌شوید و ارتباطات جدید را در طول مسیر برقرار خواهید کرد. در حالت ایده آل، شما می‌توانید راه‌های جدیدی را برای مقابله با مشکلاتی بیاموزید که می‌توانند باعث شکست در استارتاپ شوند و علاوه بر این، می‌توانید حمایت‌های دلسوزانه‌ای را نیز دریافت کنید.
  4. برای خودتان وقت بگذارید. ۲۵ درصد از کارآفرینان هر هفته ۶۰ ساعت و یا حتی بیشتر کار می‌کنند. از دست دادن کسب و کار واقعا فاجعه بار است، اما در عین حال فرصتی را برای جمع آوری اطلاعات و صرف وقت برای انجام کارهایی که می‌خواهید انجام دهید برایتان فراهم می‌آورد. بنابراین از این فرصت استفاده کنید، به تعطیلات بروید، در خانه کار کنید یا وقت خود را صرف سرگرمی و پروژه های شخصی‌تان نمایید.شما با انجام این کارها، از استرس تخلیه خواهید شد، می‎توانید مجددا ذهن و قوه ابتکارتان را فعال کنید و برخی ایده‌های جدید را که ممکن است این بار باعث موفقیت‌تان شوند مطرح نمایید و خودتان را آماده کنید تا برای آنچه که برنامه ریزی کرده اید تلاش کنید.
  5. فکر کردن درباره طرح کسب و کار جدیدتان را آغاز کنید. سرانجام در آخرین مرحله، زمان آن فرا می‌رسد که مجددا درباره یک طرح کسب و کار جدید تفکر نمایید. اگر شما مصمم هستید که به یک کارآفرین تبدیل شوید، هیچ شکستی نمی‌تواند یا نباید مانع از پیروزی شما شود. لذا مجددا ایده‌های کسب و کار نوپای خود را دنبال کنید و طرح‌های امیدوار کننده را ازطریق ایده‌های اولیه‌تان ترسیم نمایید.

شکست در استارت آپ

زندگی پس از شکست در استارتاپ

قبل از این‌که مجددا به سوی اهداف بزرگ خود برای ایجاد کسب و کار جدید گام بردارید، باید مطمئن شوید که از شکست‌های‌تان پند گرفته‌اید. افرادی را که به عنوان یک کارآفرین با آنها کار می کردید کنار نگذارید؛ این افراد همان کسانی هستند که برای تلاش‌های آینده شما ارزشمند خواهند بود، چه شرکای شما باشند یا، کارمند یا فقط مخاطبین‌تان، این افراد می‌توانند به مشتریان شما تبدیل شده و یا مشتریان بیشتری را به شما معرفی کنند و لذا با کمک آن‌ها، شبکه استارتاپ تان گسترده‌تر و بزرگ‌تر خواهد شد.

در مورد تمام اشتباهاتی که در طول مدت عملکرد خود به عنوان یک کارآفرین، مرتکب شده‌اید بیاندیشید. هر تصمیم اشتباهی که در گذشته گرفته‌اید می‌تواند، عبرتی برای آینده شما باشد.

از اینکه در مورد تجربه خود به عنوان یک کارآفرین صحبت کنید خجالت نکشید. حتی اگر کسب و کارتان دچار شکست شده باشد، مردم به شما برای رهبری و تجربه مدیریت‌تان احترام خواهند گذاشت.

داشتن تجربه شکست در استارتاپ ، نشانه ای از شکست شخصیتی نیست؛ در عوض، این امر یک گام مهم به سوی یک سفر بسیار طولانی‌تر است. پس مجددا با تجربه ، تواضع و دانش بیشتر و طرح‌های جدید، قدرتمندانه به سوی هدف خود گام بردارید و از هیچ چیز نهراسید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *